veelgestelde vragen

Zit je met een vraag? Hieronder onze veelgestelde vragen.
Mocht je vraag er niet tussen staan, mail dan naar info@dusq.nl.

BESTELLEN EN VERZENDEN

Alle vragen omtrent ‘bestellen en verzenden’ vind je hier.

DUURZAAMHEID

Waarom hebben jullie geen vegan collectie?

Als je vegan bent, snappen wij dat je het dragen van dierlijk materiaal niet prettig kunt vinden en wellicht moeilijk om te begrijpen. Feit is dat het eten van vlees nog steeds een onderdeel is van onze maatschappij. Door het bijproduct, de huiden, te gebruiken belanden deze niet op de afvalberg. Het alternatief is het zogenoemde ‘vegan leatherʼ maar daar willen wij graag iets over uitleggen. Het leer van de producten van dusq komt van een REACH gecertificeerde leverancier die huiden inkoopt van Europese koeien (Iberische om precies te zijn) welke moeten voldoen aan strenge eisen voor o.a. het welzijn en de traceerbaarheid van de koeien. Dat wil zeggen dat de koeien op respectvolle wijze behandeld en vervoerd moeten worden. Dit geldt eveneens voor in het slachthuis, waar de huiden bijproduct zijn van de vleesindustrie. Vervolgens is het looi- en kleurproces zeer duurzaam opgezet waarbij een product vrij van chroom, zware metalen en o.a. formaldehyde wordt gecreëerd. Hierbij wordt al het afvalwater hergebruikt, en door de huiden te laten drogen op kamertemperatuur wordt een enorme vermindering van de CO2 uitstoot gerealiseerd. 

Vegan leer is gemaakt van polyurethaan (PU) en/of polyvinylchloride (PVC), ook wel vinyl genoemd. Dit zijn de technische benamingen voor plastic. Het hoofdbestanddeel van vinyl is chloor. Dit is een van de meest energie verbruikende substanties om te produceren. Greenpeace noemde vinyl “​the most damaging plastic on the planet​”. De grondstof van PU is ruwe olie, oftewel een fossiele brandstof, waarvan de productie zorgt voor een enorme koolstofuitstoot. Wat uiteraard ook het geval is met de vlees- en zuivel industrie, maar tot op heden is de ecologische footprint van het verwerken van fossiele brandstoffen nog steeds het grootste en daarmee wereldwijd de nummer 1 vervuiler.

Beiden kunnen in onze ogen verminderd worden, en dusq wilt hieraan bijdragen door een alternatief te bieden aan de producten in deze wegwerpmaatschappij. Een tas van vegan leather zal niet langer dan een aantal jaren meegaan; de bovenlaag zal uiteindelijk gaan delamineren of breken en van de basis (veelal polyester of nylon) loslaten. Een leren tas zal bij het juiste onderhoud (en dat kan met biologisch afbreekbare producten) een leven lang mee kunnen gaan. Of zelfs langer, want er zijn meerdere schoenen uit de Romeinse tijd gevonden! En deze werden op plantaardige basis gelooid, het proces met chroom bestaat pas sinds 1840.

Al met al hopen we dat deze uitleg iets helpt om de ‘slechte’ naam van leer te zuiveren en het in de huidige maatschappij als een duurzame(re) optie te zien. Onze Family bag is ook zo ontworpen dat het niet alleen een tas is voor bijvoorbeeld de baby- of kindertijd maar ook voor de vele jaren daarna. Tevens hopen wij dat wanneer ons leer geen bijproduct meer is van de vleesindustrie, oftewel er wordt substantieel minder vlees geconsumeerd, dat we met de productie voor dusq kunnen overstappen op een nog duurzamer alternatief voor vegan leather. 

MAATTABEL

Alle informatie omtrent onze maatvoering en onze maattabel vind je hier.

PRIVACY POLICY

Alle informatie omtrent onze. privacy policy vind je hier.

RUILEN & GARANTIE

  1. Alle vragen omtrent ‘ruilen en garantie’ vind je hier
  2. Wat moet ik doen als ik een klacht heb?

Tevreden klanten zijn van groot belang voor dusq. Wanneer je een klacht hebt, over onze producten of onze service, laat het ons alsjeblieft weten. We willen je vriendelijk verzoeken om het ons zo snel mogelijk te laten weten via email (service@dusq.nl) Wij zullen ons uiterste best doen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen, met wederzijds begrip. Wanneer je ons hierover contact, laat dan alsjeblieft ook je email adres en/of telefoonnummer achter, zodat we je kunnen bereiken.

  1. Wat als ik mijn product niet direct via dusq heb gekocht?

Als je bestelling niet in onze online winkel of bij ons op een beurs is gemaakt, kunnen we je helaas niet helpen met een retourzending. Neem contact op met de winkel waar je je artikel hebt gekocht.

  1. Ik heb een beschadigd / verkeerd artikel ontvangen, wat moet ik doen?

Als je een beschadigd, defect of onjuist artikel hebt ontvangen, neem dan contact op met service@dusq.nl met een foto van de schade, of het verkeerde artikel dat je hebt ontvangen, samen met het ordernummer. We regelen het graag voor je!

VERKOOPPUNTEN

Hebben jullie een eigen winkel?

Behalve de webshop op deze website hebben wij geen flagship store. dusq is een jong merk met de ambitie om te groeien, maar momenteel hebben we geen plannen voor eigen winkels. Onze lijst met retailers is hier te vinden.

VERZORGING

Hoe verzorg ik mijn product?

Adviezen en tips omtrent de verzorging van onze producten vind je hier.